کلیات و مبانی فرمولاسیون های دارویی نیمه جامدات2019-09-01T09:13:26+00:00

✅ضرورت آموزش ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی نیمه جامدات مرسانا

 

ضرورت تشکیل دوره:

در میان اشکال مختلف دارویی شکل نیمه جامدات که شامل پمادها،کرم ها، لوسیون ها، ژل هاو ..میباشد جهت مصارف موضعی دارویی و آرایشی بهداشتی بازار بزرگی را به خود اختصاص دادند. این دوره های کاربردی ،باعث دسترسی به بازار هدف این اشکال که نزدیک به فروش سالانه ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان میباشد(۳۰۰۰ میلیارد دارویی،۱۳۰۰۰ میلیارد تومان آرایشی بهداشتی) ،میگردد.

فرمولاسیون این اشکال دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی نقش موثر و مهمی در میزان اثربخشی هر دارو در بدن دارد. برگزاری این دوره باعث آشنایی با فرمولاسیون و تولید این محصولات در قسمت دارویی در اشکال پماد ،ژل ، کرم ، لوسیون و … میگردد

با توجه به فضای خالی فیمابین آموزش دانشگاههای کشور و رسیدن به اهداف عملی مد نظر  این آموزشها باعث سریعتر و عملی تر شدن تولید و بهره وری برای کشورمان میگردد .

ضرورت برگزاری دوره های مهارت محور و کاربردی و میان رشته ای جهت تبدیل علم به عمل و کارآفرینی و جذب سرمایه و همچنین ایجاد نیروهای ماهر  در این علوم صنعتی احساس میشود.

این دوره ها همانا دوره های میان رشته ای میباشند و افراد با تخصص های مختلف را در دوره های چند رشته

سعه علمی و تکنولوژیکی و بخش فرمولاسیون  را در این صنعت نشان می‌دهد که باعث می‌شود شرکت‌های رده اول این صنعت با اختلاف بسیار زیاد با سایر شرکت‌های این صنعت از نظر اندازه و تاثیرگذاری مالی در اقتصاد ملی شرکتها قرار گیرند.

هرچند که حاشیه سود این صنعت در ایران در مقایسه با بسیاری دیگر از صنایع نسبتاً پایین است، اما کیفیت این سودآوری و پایداری آن موجب شده است که شرکت‌های تولید کنند و توزیع کننده دارو به عنوان قابل اتکاترین شرکتها از لحاظ سودآوری و تقسیم سود نقدی شناخته شوند و ریسک سرمایه‌گذاری در این قبیل شرکت‌ها در مقایسه با سایر گروه‌ها کمتر باشد. هر چند که برخی دیگر از صنایع در مقاطع خاصی حاشیه سود بالاتری دارند اما در بلند مدت این گروه از شرکت‌ها همواره بازدهی معقول و متناسبی (با شرایط روز فضای کسب و کار) را نصیب سهامداران خود کرده‌اند. مهمترین دلیل این امر استراتژیک بودن این کالا و اهمیت ثبات و امنیت تولید و توزیع دارو در کشور است که همواره مورد توجه اکثر دولت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است.

از آنجاییکه ارزش بازار داروی کشور طی سال‌های اخیر همواره رو به رشد بوده است،مروری به نقاط ضعف و قوت آن ضروری میباشد:

نقاط قوت

حمایت دایمی دولت از این صنعت به دلیل تاثیرگذاری آن در نظام سلامت کشور، روند رو به رشد تقاضای دارو در کشور به دلیل روند افزایشی سطح دانش و سلامت جامعه و امکان رشد قیمت به دلیل عدم رشد آن در سال‌های قبل، امکان تولید تحت لیسانس شرکت‌های معتبر خارجی در برخی شرکت‌های ایرانی به دلیل کیفیت خط تولید و دستیابی به استانداردهای بین المللی، امکان کپی داروهایpatent  در جهان به دلیل عدم عضویت ایران به WTO و وجود نیروی انسانی متخصص در داخل کشور از اصلی‌ترین نقاط قوت این بخش به شمار می‌آید.

نقاط ضعف

از جمله نقاط ضعف موجود در این حوزه می‌توان به نوسانات شدید نرخ ارز، قیمت گذاری دولتی محصولات، ضعف عمومی تکنولوژیکی در اکثر شرکتهای این صنعت، عدم ارتباط با مجامع بین المللی، بهره وری پایین علی الخصوص در بخش مواد اولیه، مدیریت غیرکارآمد، بدهی دایمی مراکز درمانی دولتی به شرکت‌های تولید کننده دارو و به تبع آن بروز مشکل سرمایه در گردش برای شرکتها و افزایش هزینه های مالی، ضعف صنایع بسته بندی کشور اشاره کرد.

 

فرصتها

همچنین فرصت‌های پیش روی این صنعت را می‌توان در مواردی از جمله توجه و تمرکز دولت جدید در نظام سلامت کشور (به عنوان مثال ایجاد نظام بیمه سلامت ایرانیان در سالهای اخیر)، اقبال مردم کشورهای همسایه به داروهای ایرانی و در نتیجه پتانسیل قابل توجه صادراتی برای این صنعت، انحصاری بودن بازار داخلی، پیشرفت صنعت پتروشیمی در کشور طی سالهای اخیر و به وجود آمدن حلقه های فاسد در این صنعت، امکان اعمال نفوذ فعالان این صنعت بر مراجع تصمیم گیری کشور، پایین بودن سرانه مصرف دارو در کشور و امکان افزایش آن، امکان حضور شرکتهای خارجی در شرایط پسابرجام و افزایش پوشش بیمه های درمانی کشور دانست.

تهدیدها

سلب اعتماد از مصرف کنندگان به دلیل مدیریت ضعیف مخصوصا بی توجهی به بخش فرمولاسیون و تحقیق و توسعه در سال‌های قبل این صنعت و تمایل مشتریان ایرانی به مصرف داروهای خارجی (سهم شرکت‌های ایرانی از تامین بازار داروی کشور حدود ۵۵ درصد بوده و به این ترتیب سهم داروهای وارداتی از بازار کشور حدود ۴۵ درصد بوده و این در حالی‌است که بخش عمده‌ای از داروهای نهایی تولید شده در داخل نیز وابسته به مواد اولیه و بالک وارداتی بوده به نحوی که سهم مواد اولیه خارجی از قیمت تمام شده محصولات این صنعت در محدوده ۵۹ درصد برابر می شود.)

 

با توجه به سیاست گزاری کلان کشور در خصوص کارآفرینی، رونق تولید داخلی، عدم وابستگی به محصولات خارجی ، ایجاد ابتکار و نوآوری در تولید  و جلوگیری از خروج ارز، آموزشهای کاربردی و مهارتی در حوزه داروسازی ، تعلیم و تربیت نیروی کار با مهارت کافی ، شناخت و ساخت و تولید و فرمولاسیون و طراحی داروهای سنتی و صنعتی و شیمیایی و بیوتکنولوژی و هایتک و مواد اولیه و آرایشی و بهداشتی،میتواند به کسب مهارتهای حرفه ای فارغ التحصیلان رشته های پایه، بالینی و کلیه رشته های علوم پزشکی ، پیراپزشکی و کلیه علاقمندان به فعالیت در این حوزه ، در جهت جذب به بازارهای کار تخصصی و کارآفرینی و ایجاد انگیزه و شغل و درآمدزایی در جوانان فارغ التحصیل کمک شایانی میکند .

برگزاری این دوره: اهداف

-کمک به بسترسازی جهت ایجاد ابتکار و نوع آوری در فرمولاسیون انواع داروها ،مکملها ،محصولات آرایشی و بهداشتی ، ملزومات دارویی و مواد اولیه

-کمک به رونق تولید در این حوزه ها و آشنایی جهت تاسیس و راه اندازی کارخانجات در اشل های کوچک و بزرگ

-آموزش جامع کلیه مهارتهای تحقیق و توسعه  از شناسایی هدف تا طراحی و فرمولاسیون و دوزینگ برای همکاران حرفه ای در واحدهای

-ایجاد انگیزه در کارآفرینان

– جذب سرمایه های

نوین با ویژگی‏ های بهینه دارورسانی روز به روز در حال گسترش است

تقسیم ‏بندی سیستم‏ ها‏ی دارورسانی بر اساس روش تجویز و مکانیسم آزادسازی دارو عبارتند از:

گوارشی ( از جمله: خوراکی،معدی،رکتال ) تزریقی (تزریق درون‏ سیاهرگی، زیرپوستی، داخل عضله، درون‏ صفاقی، درون ‏نخاعی و…) مخاطی (دهانی ،زیرزبانی، مخاط بینی،ریوی و واژینال و رکتوم)، ریوی (در مدل های نانوذرات و …) ، پوستی (پماد، کرم، لوسیون، ژل، پچ پوستی و … ) ،آزادسازی سریع دارو و سیستم های با آزادسازی تغییر یافته و تاخیری و سیستم های طولانی اثر

.

اهداف این دوره :

-کمک به بسترسازی جهت ایجاد ابتکار و نوع آوری در فرمولاسیون انواع اشکال دارویی مختلف

-کمک به رونق تولید و رساندن سریعتر داروها به تارگت اصلی با حداقل عوارض جانبی و حداکثر کارآیی و جلوگیری از اتلاف مواد دارویی با رساندن دارو به محل اثر اصلی

– کاربردی تر کردن علم داروسازی صنعتی

– آموزش جامع کلیه مهارتهای تحقیق و توسعه  از شناسایی هدف تا طراحی و فرمولاسیون

-جذب سرمایه های داخلی و خارجی این حوزه

– ایجاد استارت آپهای صنعتی و دارویی

– ایجاد زمینه کاری برای همکاران حرفه ای در واحدهای تولید

– ایجاد انگیزه در کارآفرینان

– ایجاد مهارت های کاربردی و نیروی با مهارت کاری

– اشتغالزایی

– در آمد زایی

-جلوگیری از خروج ارز و بالعکس ارزآوری برای کشور