کلیات و مبانی فرمولاسیون های دارویی مایعات2019-09-01T09:16:03+00:00

✅ضرورت آموزش ساخت داروها و مکمل های مایع مرسانا

 

از آنجاییکه راه خوراکی یک راه آسان و ایمن برای تجویز داروها است و در مقایسه با اشکال دارویی دیگر و اینکه در کودکان و افراد مسن فرم مایع  مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد، لذا این شکل خوراکی مورد توجه میباشد.مزایای ساخت فرم مایعات دارویی به شرح ذیل است:

مایعات آسانتر بلعیده می شوند لذا مصرف آن برای کودکان و افراد مسن مقبولیت بیشتری دارد – هردارویی قبل از جذب باید به شکل محلول درآید

– پاسخ درمانی به دارو سریعتر از شکل جامد خواهد بود

-در محلول سیستم همگن است پس تفاوتی در مقدار داروی دریافتی توسط بیمار در دفعات متوالی وجود ندارد (در سوسپانسیون و امولسیون)برخی از داروها در صورت مصرف قرص در اثر بالا رفتن غلظت در یک نقطه از دستگاه گوارش می توانند آسیب جدی وارد کنند که با تجویز شکل محلول این داروها اثرات تحریکی کاهش پیدا می کند

– فرمولاسیون دارویی در این شکل دارویی نقش موثر و مهمی در میزان اثربخشی هر دارو در بدن دارد.

 

با توجه به فضای خالی فیمابین آموزش دانشگاههای کشور و رسیدن به اهداف عملی مد نظر  این آموزشها باعث سریعتر و عملی تر شدن تولید و بهره وری برای کشورمان میگردد .

ضرورت برگزاری دوره های مهارت محور و کاربردی و میان رشته ای جهت تبدیل علم به عمل و کارآفرینی و جذب سرمایه و همچنین ایجاد نیروهای ماهر  در این علوم صنعتی احساس میشود.

این دوره ها همانا دوره های میان رشته ای میباشند و افراد با تخصص های مختلف را در دوره های چند رشته ای به صورت مجموعه ای دور هم گرد میاورد و باعث هم افزایی علمی و عملی ایشان میگردد و در این مسیر هر فرد تخصص های عملی و کاربردی متعددی را میگذراند و در این میان راه خود و علاقه خود را سریعتر پیدا کرده و بصورت فشرده تر بدون اتلاف وقت  جذب کار مورد نظر خود و هدف مورد نظر خود میگردد.

لازم به ذکر است میزان مصرف داروها و مکمل های در بازار ایران سالانه حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان میباشد.

 

– اهداف

آشنایی با مبانی و مفاهیم کلی محلول سازی و انواع محلول های خوراکی و غیرخوراکی و سامانه های سوسپانسیونی و امولسیونی از جمله اهداف این دوره میباشد.

-کمک به بسترسازی جهت ایجاد ابتکار و نوع آوری در فرمولاسیون انواع اشکال دارویی مایع در گرو ههای داروها ،مکملها و تغذیه ای. -کمک به رونق تولید در این فرم دارویی و آشنایی جهت تاسیس و راه اندازی کارخانجات این محصولات و اشکال دارویی در اشل های کوچک و بزرگ.  -آموزش جامع کلیه مهارتهای تحقیق و توسعه  از شناسایی هدف تا طراحی و فرمولاسیون و

-جذب سرمایه های داخلی و خارجی این حوزه

– ایجاد استارت آپهای صنعتی و دارویی در بخش مایعات

– ایجاد زمینه کاری برای همکاران حرفه ای در واحدهای تولید

– ایجاد انگیزه در کارآفرینان

– ایجاد مهارت های کاربردی و نیروی با مهارت کاری

– اشتغالزایی و در آمد زایی و جلوگیری از خروج ارز و بالعکس ارزآوری برای کشور