کلیات و مبانی فرمولاسیون های دارویی جامدات2019-09-01T09:11:25+00:00


✅ضرورت آموزش ساخت داروها و مکمل های جامد مرسانا

ضرورت های برگزاری این دوره ها:

با توجه به فضای خالی فیمابین آموزش دانشگاههای کشور و رسیدن به اهداف عملی مد نظر  این آموزشها باعث سریعتر و عملی تر شدن تولید و بهره وری برای کشورمان میگردد .

ضرورت برگزاری دوره های مهارت محور و کاربردی و میان رشته ای جهت تبدیل علم به عمل و کارآفرینی و جذب سرمایه و همچنین ایجاد نیروهای ماهر  در این علوم صنعتی احساس میشود.

این دوره ها همانا دوره های میان رشته ای میباشند و افراد با تخصص های مختلف را در دوره های چند رشته ای به صورت مجموعه ای دور هم گرد میاورد و باعث هم افزایی علمی و عملی ایشان میگردد و در این مسیر هر فرد تخصص های عملی و کاربردی متعددی را میگذراند و در این میان راه خود و علاقه خود را سریعتر پیدا کرده و بصورت فشرده تر بدون اتلاف وقت  جذب کار مورد نظر خود و هدف مورد نظر خود میگردد.

فرمولاسیون دارویی نقش موثر و مهمی در میزان اثربخشی هر دارو در بدن دارد. داروها به ندرت به شکل ماده خالص شیمیایی و مواد اولیه و موثره خالص تجویز می شوند و تقریباً همیشه به شکل فراورده های فرموله شده یا اشکال دارویی در دوز های مختلف ارائه می شوند. برای این منظور می توان از پودرها و گرانولها و با,های نوین دارورسانی  جامدات و محلول ها و نیمه جامدات به نسبت ساده تا سامانه دارو رسانی پیچیده و مخلوط آن با  افزودنی های مناسب یا مواد جانبی در فرمولاسیون به کار برد. این مواد افزودنی یا به اصطلاح اکسیپیان ها در کنار بقیه اجزا باعث ایجاد تنوع در اشکال دارویی میگردند.بعد از آن مراحل تضمین کیفیت و پایداری های فیزیکی و شیمیایی و بسته بندی و … را به مراحل ساخت اضافه کرد.

از آنجاییکه راه خوراکی یک راه آسان و ایمن برای تجویز داروها است و در مقایسه با اشکال دارویی دیگر ،جامدات از پایداری فیزیکی و شیمیایی بیشتری برخوردارند ، دارای یک دوز دارویی دقیق می باشند و همچنین جابجایی و حمل و نقل آنها بسیار آسان است و قیمت آنها بسیار کمتر از دیگر فرآورده های دارویی می باشد لذا بیشترین شکل دارویی موجود در بازار مصرف که با استقبال زیادی روبرو گشته و تولید آن  ساده تر میباشد همین اشکال دارویی جامد است.

– اهداف

– کمک به بسترسازی جهت ایجاد ابتکار و نوع آوری درپیش فرمولاسیون و فرمولاسیون انواع اشکال دارویی جامد در گرو ههای داروها و مکملها در هر دو شکل کپسول و قرص ، روندهای کلی اختلاط ،آسیاب خشک و صاف کردن ،روند تولید صنعتی این فرآورده ها ، نحوه روکش دهی قندی و فیلم در قرص ها ، تولید کپسولهای سخت و  ژلاتینی نرم  ، همچنین کنترل های حین تولید و آشنایی با اشکالات محتمل میباشد

– کمک به رونق تولید در این فرم دارویی

– آشنایی جهت تاسیس و راه اندازی کارخانجات این محصولات و اشکال دارویی در اشل های کوچک و بزرگ و به اصطلاح اسکیلاپ محصولات

– آموزش جامع کلیه مهارتهای تحقیق و توسعه  از شناسایی هدف تا طراحی و فرمولاسیون و دوزینگ برای همکاران حرفه ای در واحد های تولیدی وایجاد انگیزه در کارآفرینان و

– جذب سرمایه های داخلی و خارجی به این حوزه وایجاد استارت آپهای صنعتی و دارویی در بخش جامدات میباشد

(لازم به ذکر است شکل دارویی جامدات بیشترین شکل دارویی مصرفی در دنیا میباشد و حجم کل داروی مصرفی کشور ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان میباشد)

– پر کردن خلا موجود بین آموزش های علمی دانشگاهها و کاربردهای عملی آن دانش

– خلق ثروت و علم تواما برای کشور